Tuesday, 31 July 2012

kepayahan mengedit..HAIHHH!

hye..hye!!..
payah jugak ye nk cantikkan blog ni..
tengok tutorial pon payah sgt nak buat..
haishhh.. mau fiveup gini..hehehe..


tapi YAYA suke menulis..YAYA sukee!
kalo org xnak bace pon xpe..YAYA tulis jugak..
arini 1AUGUST kn??
yeaa!
lg 15 hari akan kembali ke kampung halamann
xsabarnye!
korang2 yg kat perantauan tu pon mesti xsabar nak balik raya kn??


terbayang wajah family semuaa..
paling xsabar tunggu KUIH RAYA!
mk YAYA kata tahun ni xnak beli kuih raya
xtahu lah betul ke x..
hahaha..
katenya semua nk buat..
ok! YAYA sukaaa..
nyummm..nyummm...
agak2 pe feberet kuih raya korang erk??
kalo YAYA suke macam2 kuih..
paling best kuih ni...
tau name dy x??
inilah dy KUIH GOYANG..hehe 

nampak mcm sedappp jee
aishhh..rindu pulak nk makan..
ngeee...
kalo buat sendiri mmg best
conform banyak rasa dari buat..
tapi kalo puasa ni xkan nk makan..
tengok je laa..
:)






ermm yg ni pulak kuih yg tiap tahun wajib ada
special utk sy sorang2 je
sgt2 suke..
tapi masalhnye xtau nak buattt..
kalau la tau kn best.. rasa air tgn sendiri..:) 
yang ni la KUIH TART NENAS..
ehh btol ke YAYA eja tu??? maaf la kalo salah yea... ---<@


k la..macam da xtau nk tulis pe sbb blur..
anyway korunk..
selamat beribadah PUASA..
berhati-hati di jalan raya!


ikhlas
<anieYAYA>

Saturday, 28 July 2012

SEMINGGU BERPUASA..:)

assalamualaikum...:)

minta masa sekejap shja ya..><
hehehe....
pejam jelik macam xpecaya pulak da 8 hari kite berpuasa..
lebih dari seminggu dah..
baju raya dh prepare ke???

wah..wahhh...
raya dah xlama lg..
da ade berapa pasang??
hehehe.. 
mesti best dapat pakai baju baru..
tapi kite jgn lupe pulak ada org yg xmampu nk beli baju baru 
walaupun cuma setahun sekali tau..
kita patut bersyukur sebab kite mampu memiliki 
walaupun cuma sepasang baju baru..

nak raya ni macam2 persediaan!
haaa!
buat yg da bekerja jgn lupa prepare duit raya 
utk adik2 n ank2 buah sekalian ya..
pasti mereka menanti duit raya anda..

hurmm.. rindunya zaman kecik2 dulu..
bukan la mknanya sekarang da besa sgt..
haha.. xnk mengaku besa jap..
sebab tahun lepas pon sy still dpt duit raya tau!
bagus amaln bg2 duit raya ni..
amalan bersedekah..tambah pahala...
org pon sukaaa!
sy lg suka kalu sy yg dapat duit raya..
tapi di usia skrg ni duit raya pon makin susut..

jom kite usha2 baju raya nak??
sy google kn image cun2 tuk tambah rasa nak raya..
tambah skali ngn kad raya..
hahaaa...semangat la pulakk
semoga kite semua pnjang umur n dapat beraya bersama keluarga
dan semoga sihat sejahtera..




p/s terindah buat semua!
"MAIN LA MERCUN BYK2 K!"
             ><

Wednesday, 18 July 2012

PUASA DAH DEKAT. :)

assalamualaikum pembaca.. :)
kali ni cerita sy lebih pada bulan ramadhan..
percaya atau tidak lagi dua hari je kita akan menyambut ramadhan.. 
ini adalah ramadhan ke3 sy di perantauan..
ANDA bagaimana??
pastinya pelbagai pengalaman puasa telah kita lalui..
semoga puasa kali mendatangkan sejuta kebaikan dn manfaat buat kita semua..
insyaAllah..
 entri kali ni nk share sikit2 pasal puasa ni..
anda baca sy dpt pahala n anda menambah ilmu juga pahala jika anda dn sy lakukan..
kte try lakukan bersama..
sy juga ingin memperbaiki segala kekurangan..


bukan nk jd ustazah oke! 
just nk jd BAIK.. hehe.
kt sini nk kongsi sikit 11 amalan mudah utk tambah pahala di bulan pose nehh.. 
sy ambil dri blog lain..just copy utk dikongsi bersama.. > <


soooooo... ini la dy amalan sunat yg diamalkan ole nabi kita NABI MUHAMMAD SAW

Dalam bulan puasa ada beberapa perkara yang nabi lakukan dan inilah amalan bulan puasa yang sentiasa diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW kita. Amalan Bulan Puasa

11 Amalan Bulan Puasa: Amalan Bulan Puasa

1.  Keutamaan Sahur Dan Mentakhirkannya Selama Tidak Khuatir Akan Terbitnya Fajar
Dari Anas radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bersahurlah kamu sekalian kerana sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat barakah.” (HR Bukhari & Muslim)
Dari Zaid bin Tsabit radhiAllahu ‘anhu berkata:  “Kami sahur bersama-sama dengan Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam, kemudian kami melaksanakan solat.” Ada seseorang bertanya:  “Berapa lama antara sahur dengan solat itu?” Ia menjawab:  “Kira-kira 50 ayat.” (HR Bukhari & Muslim)
Dari ‘Amr bin ‘Ash radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda:  “Kelebihan puasa kami dan puasa ahli Kitab adalah adanya makan sahur.”(HR Muslim)
2.  Segera Berbuka Puasa Apabila Sudah Masuk Waktu Berbuka
Dari Sahl bin Sa’d radhiAllahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda:  “Manusia itu selalu dalam kebaikan selama mereka segera berbuka puasa.”(HR Bukhari & Muslim)
Dari Anas radhiAllahu ‘anhu berkata:  “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam sentiasa berbuka dengan beberapa biji ruthob (kurma yang baru masak) sebelum solat.  Jika tidak ada ruthob (kurma yang baru masak), maka beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam berbuka dengan tamar (kurma yang sudah kering).  Jika tidak tamar (kurma yang sudah kering), maka beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam meneguk air beberapa teguk.” (HR Abu Daud dan At-Turmudzi)
3.  Berdo’a sepanjang berpuasa dan ketika berbuka.
Diriwayatkan oleh Turmudzi dengan sanad yang hasan, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda:  “Ada 3 golongan yang tidak ditolak do’a mereka, iaitu orang yang berpuasa sehingga dia berbuka, pemimpin negara yang adil dan orang yang teraniaya.”
4.  Menjauhi perkara-perkara yang bertentangan dengan ibadah puasa.
Dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alahi wasallam bersabda:  “Puasa itu adalah perisai, oleh kerana itu, apabila salah seorang di antara kamu sekalian berpuasa maka janganlah berkata kotor dan janganlah bertengkar/berteriak.  Apabila ada seseorang yang mencaci-maki atau mengajak berkelahi, maka hendaklah ia berkata:  “Sesungguhnya aku sedang berpuasa””. (HR Bukhari & Muslim)
Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: ‘Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan perbuatan buruk, maka Allah tidak memerlukan ia meninggalkan makan dan minumnya.” (HR Bukhari)
5.  Bersiwak atau menggosok gigi.
Amir bin Rabi’ah berkata,  “Saya melihat Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam bersiwak dan beliau pada saat itu sedang berpuasa.  Kerana seringnya, maka saya tidak dapat membilang dan menghitungnya.” (HR Bukhari)
Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu mengatakan bahwa Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Andaikan tidak memberatkan umatku, niscaya mereka kuperintahkan bersiwak pada setiap kali berwudhu.” (HR Bukhari)
6.  Bermurah hati dan banyak menderma.
Dari Ibnu Abbas radhiAllahu ‘anhu katanya:  “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam adalah seorang yang paling dermawan, dan sifat dermawannya itu lebih menonjol pada bulan Ramadhan yakni ketika ditemui Jibril.  Biasanya Jibril menemuinya pada setiap malam bulan Ramadhan, dibawanya mempelajari al-Quran.  Maka Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam lebih murah hati melakukan kebaikan dari angin yang bertiup.” (HR Bukhari)
7.  Menggandakan amalan membaca dan mempelajari al-Quran.
(Hadith Ibnu Abbas di atas menyatakan bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bertadarus (mempelajari al-Quran) dengan Jibril pada setiap malam Ramadhan.)
Membaca al-Quran adalah amalan biasa ummat Islam, tetapi sempena bulan Ramadhan, hendaklah kita tumpukan betul-betul dan menggandakannya.  Para ulama apabila tibanya bulan Ramadhan akan memberhentikan kuliah yang diajar mereka dan menumpukan kepada mempelajari al-Quran.  Membaca untuk memahami al-Quran yakni mentadabbur al-Quran adalah lebih utama dari membaca laju untuk mengkhatamkannya beberapa kali pada bulan Ramadhan.
8.  Memberi makan untuk berbuka puasa.
Dari Zaid bin Khalid Al-Juhanny radhiaAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda:  “Barangsiapa yang memberi makan untuk berbuka orang yang berpuasa, maka ia mendapat pahala seperti pahala orang yang berpuasa itu dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu.” (HR At Turmudzy)
9.  Mendirikan malam dengan solat sunnat (solat Tarawih)
Dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:  “Barangsiapa yang mengerjakan solat sunnat pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan hanya mengharapkan pahala dari ALLAH, maka akan diampunilah dosanya yang telah lalu.” (HR Bukhari & Muslim)
10.  Giat beribadah pada 10 hari terakhir Ramadhan
Aisyah radhiAllahu ‘anha berkata:  “Bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam apabila masuk sepuluh terakhir bulan Ramadhan. diramaikannya waktu malam, dibangunkannya ahli keluarganya dan diikat erat kain sarungnya.” (HR Bukhari & Muslim)
11.  Beriktikaf pada 10 terakhir Ramadhan.
Dari Ibnu Umar radhiAllahu ‘anhu berkata:  “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam selalu beriktikaf pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan.” (HR Bukhari & Muslim)
Dari Aisyah radhiAllahu ‘anha berkata:  “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam selalu beriktikaf pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan sehingga Beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam dipanggil ALLAH Ta’ala, kemudian setelah beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam wafat, isteri-isterinya meneruskan kebiasaan Beliau itu.” (HR Bukhari & Muslim)

Sumber: http://www.decrewz.com

semoga kita sama2 cuba n sampai2kn lah pd yg lain...
> < ~anieyaya

Sunday, 15 July 2012

i-city uooo i-city

hye!
upss, Assalamualaikum..
huh letihnye badan ni..seharian pg LDK (program U) then semalaman di jalanan..
huhuhuuuu... snok n PUASS sgt2 sbb dpt g i-city utk kali ke dua. n pling best kali ni pg ngan DYE!
dlu dok berangan2 nk g sme, rezki tu ada n alhamdulillah smpai jugak kitorang malam td kt i-city..
x mcm taruja plak ak kn...hoho.. pdahal dh pnah g..ak plak yg excited lebey..:)


pndekkan citer ak dpt ronda smua la kt situ..msuk snow walk dy..pehhh.. mahal bayor..haha!
tp xpela klo x xmerasa la den nk poie.. sjuk gler dlm tu..mle2 excited... lme2 cuak abez..
tkot beku..wawawawaaa...


puas la snap2 ngan dy n kngkwan... 
ktorg bkn g dua org je tau..ad kwn len ag yg g.. 
budget nk tsua balik tp driver plak da kletihan....
once again ak menapak kt R&R dengkil tu.. hehe..
dulu dah skali sbb tunggu my uncle pulang dari haji.. semuanya gara2 flight kne tunda..
n malam td skali lg ak bermalam n lepak kat situ..tp d smbung plak kt R&R seremban.. 
da xpduli org kiri knan da yg pnting tdo! huhu.. malu letak tepi jap sbb da nt gler.. byangkan ktorang stay kt situ smpai la selesai ktorang solat sbuh n minum2 jp.. 
bru la kembali ke pilahhh...
dpt mkn lontong sedapppp! len kali nk lg lahh..
hehehehehe.................


tnx boss blanje..wink..wink..wink.. :P

Tuesday, 10 July 2012

kisah ak...

aku seorang yg bercita2 tinggi..
 bak kata cikgu skola dulu mazni ni lambat kawin.
sebabnya???
dy lbih pntingkn masa depan
ak target ak memiliki master pada usia 25 or 26 thun.. tp takdir Allah mendahului..
ak ditakdirkan utk menangguhkn pengajian ak slma 2thun.. slma 2thun itu ak menjadi org yg berharap ihsan dari Allah.. Allah kabulkn dn skrg ak ad di sini..tp siapa tahu btapa besar onak dn duri yg ak tggung slpas kjadian 2thun bermula dri kluarnya result SPM ak?? ak jd hilang smgt n ak xrasa ak blh hidup mcm org lain..
stiap hri ak cmburu tgok org ceria n sihat..tp dlm senyumn n gelak tawa ak ada org tau btapa besarnya bnd yg ak tggung?? mungkin ad org lain yg lbih susah tp ak tau ak juga ssh.. dn sntiasa brharap agar Allah melapangkan setiap urusan ak...bukn senang ak nl lalui 2thun d perantauan ni.... org mungkin mudah mempersenda krna mereka tdk mgerti..tdk memahami sperti mna Allah memhami ak...


ak sering dpersenda..
ya aku sedar dn mengetahui akan hal itu..
selama ak di tingkatan6 ak sgt2 merasakannya..
mungkin anda tidak pernah menangis dn merayu pd Allah supaya anda boleh ke sekolah..
tp ak pernah.. menangis.. merintih..
sebab?? 
xada org simpati dgn ak yg sakit ni kt sekolah..
walaupon ak sakit ak masih usaha utk ke tingkatan6 dn menolak tawaran ke universiti..
ibu ku la tmpt ak bergantung harap.. patah kaki dn tgnku bila dy tiada..
ak menangis berharap aga ak sihat kembali..alhamdulillah selepas 2tahun ak diberikn peluang menjejakkn kaki ke universiti wlupon bkn sbgai pljar degree.. cuma plajar diploma.. 
hari pertama ak di kampus.....


ak menangis...
sebab inilah pertama kali ak berjauhan dgn ibu..
2 tahun ak susah.. itulah kli pertama kami berjauhan..
ak tau ad yg menggelakkn ak kerana menangis.. tp ape dy tau ak mngis krna apa??
ak memikirkan bgaimana hari2 seterusnya ak di kampus tanpa ibu..
sedangkan kesihatanku blum pilih spenuhnya... ak takut sepanjang berada d sni.. hidupku walau sehari pon tdk pernah aku lupa bgaimana susahnya ak slma 2 tahun itu... bagaiman ak solat dlm keadaan duduk...
menangis meminta kesihatan..ak jadi pengemis pada TUHANKU, ALLAH.. itulah nikmatnya sakit yg aku tanggung.. sbgai hamba ALLAH ak merasa merintih dn merayu meminta ihsan dari Allah.. aku pujuk hati bahawa apa yg terjadi membawa hikmah yg besar buat ak.....


ya...mmg ak jumpa hikmahnya dn aku bersyukur... tp sehingga skrg ak menjadi insan yg fobia...
fobia dgn kisah silam... takut yg berelbihannnn...
bayangkn seorang gadis yg tahan lasak yg mampu memanjat bukit n merempuh hutan tbe2 je xmmpu nk lasak walaupun cuma jogging.., tp ak bersyukur sgt sbb ak masih di sini... masih meneuskan pengajianku.. 
alhamdulillah.. moga berakhir dengan baik.. amin..
tq...:) 

Lets song Together :)